Werkwijze
Kortdurend en generalistisch
Bij een kortdurende, generalistische behandeling starten we met het formuleren van een hulpvraag, probleemsamenhang en beschrijvende diagnose. De hulpvraag en niet de diagnose staat in de behandeling centraal. In samenspraak maken we een behandelplan. Het vertrekpunt is eigen regie en zelfmanagement. Vooraf bespreken we hoe lang de behandeling ongeveer zal duren.
De hulpvraag, probleemsamenhang en beschrijvende diagnose
In deze fase van de behandeling onderzoeken we wat je wilt bereiken in de behandeling, wat je belangrijk vindt en wat je wilt bereiken. We maken een probleemsamenhang, waarin we verklaren hoe de huidige moeilijkheden in stand worden gehouden. We werken transdiagnostisch, wat betekent dat we niet enkel naar diagnoses kijken maar ook naar diagnose overstijgende factoren (denk hierbij bijvoorbeeld aan zelfbeeld of emotieregulatie).
Behandelplan en behandeldoelen
In samenspraak stellen we een behandelplan op. In dit behandelplan worden concrete behandeldoelen geformulereerd. De behandeldoelen worden zo veel mogelijk herstelondersteunend en SMART geformuleerd.
Eigen regie en zelfmanagement
In de behandeling staat eigen regie en zelfmanagement centraal. In stapjes proberen we deze zogenoemde ‘gezonde kant’ te versterken. We betrekken ook zo veel mogelijk de omgeving bij de behandeling. Daarnaast worden bij vrijwel alle behandelingen eHealth modules (Therapieland) aangeboden en zo mogelijk ingezet zodat je meteen thuis zelfstandig verder kan werken. Indien eHealth niet mogelijk is werken we met andere huiswerkopdrachten, op die manier versterken we jouw eigen kracht en kan je zo snel mogelijk weer zonder behandeling verder.
Een voorspelbare behandelduur
Een kortdurende, generalistische behandeling telt in totaal maximaal 540 minuten aan 'consulttijd', de tijd dat je direct met de behandelaar in contact bent (digitaal of op locatie). Soms is een langere behandeling nodig, bijvoorbeeld als er meerdere klachten spelen die met elkaar samenhangen. In dat geval is een specialistische behandeling meer passend. Ook dan zullen we vooraf inschatten hoe lang de behandeling ongeveer gaat duren.
Evalueren
Er wordt regelmatig, tussentijds geëvalueerd op de doelen die we hebben opgesteld in het behandelplan. Naast het bespreken van voortgang op de doelen wordt ook de werkrelatie besproken, omdat dit een belangrijke voorspeller is van behandelsucces. Indien nodig stellen we de behandeldoelen of de soort behandeling bij. Het kan ook zijn dat de behandeling binnen onze praktijk niet passend is en er zwaardere, of intensievere, zorg nodig is. Dat zullen we bij de evaluatie bespreken en zo nodig verwijzen we door naar passende zorg.
Meer weten over hoe we het behandeltraject vormgeven? Lees: Van intake tot afronding
Specialistisch
Bij zwaardere of meer complexe psychische klachten wordt specialistische behandeling ingezet. We starten met het formuleren van een hulpvraag, probleemsamenhang en beschrijvende diagnose. Regelmatig is het van belang dat eerst psychologisch onderzoek (aanvullende diagnostiek) plaatsvindt voordat gestart wordt met behandeling. In samenspraak maken we een behandelplan. Het vertrekpunt is eigen regie en zelfmanagement. Vooraf bespreken we wanneer geëvalueerd zal worden en hoe lang de behandeling ongeveer zal duren.
Van intake tot afronding
Wat kan je verwachten als je je bij ons aanmeldt?
De aanmelding
Tijdens de intake wordt gescreend of de hulpvraag passend is bij het behandelaanbod van onze praktijk. Na deze screening wordt je aanmelding op de wachtlijst geplaatst. Gedurende de wachttijd tot aan de intake is het al mogelijk om gebruik te maken van eHealth-modules van Therapieland (zie ook behandelmethoden).
Het eerste gesprek - de intake
Tijdens het eerste gesprek bespreken we wat je klachten en je doelen zijn. We brengen helder in beeld waar je aan wilt werken, stellen een probleemsamenhang op en maken een beschrijvende diagnose. Daarna kijken we samen naar de behandelmogelijkheden en kiezen we gezamenlijk welke vorm het best bij je past.
Een goede match
Het eerste gesprek is natuurlijk ook de eerste kennismaking. Het kan gebeuren dat onze zorg toch niet bij je past past, je klachten hebt die wij niet goed kunnen behandelen of er geen ‘klik’ is met de behandelaar. Een goede match (therapeutische relatie) is van grote invloed op het behandelsucces. De behandelaar vraagt daarom aan het eind van het eerste gesprek of je bij hem/haar in behandeling wilt. Als er andere of zwaardere zorg nodig is dan onze praktijk kan bieden, dan bespreekt de behandelaar de vervolgstappen. Ook de vergoeding van de zorg wordt tijdens het eerste gesprek besproken.
Behandelplan en behandeling
In het tweede gesprek kijken we nog even terug naar de intake en bespreken we het behandelplan. In het behandelplan staan de doelen waar we aan gaan werken en hoe we dat gaan doen.
We bekijken steeds samen wanneer we het volgende gesprek plannen. De gesprekken kunnen ook via een beveiligd beeldbelplatform plaatsvinden. Je krijgt informatie en opdrachten (‘huiswerk’) waarmee je thuis aan de slag kan. Een actieve houding en commitment aan de behandeling is belangrijk. In onze eHealth-modules van Therapieland (zie ook behandelmethoden) krijg je online feedback van de behandelaar, zodat je ook tussen de gesprekken door blijft werken aan je behandeldoelen.
Betrokken omgeving
Wij vinden het belangrijk om familie of andere naasten zo veel mogelijk te betrekken bij de behandeling. Wil je een naaste meenemen naar een gesprek? Dat kan, vaak zal de behandelaar dit ook zelf aan je voorstellen. Het is wel prettig als je vooraf even overlegt met de behandelaar. Naasten kunnen voor informatie, tips, inspiratie en steun ook terecht op www.naasteninkracht.nl.
Evaluatiemomenten
We evalueren regelmatig hoe het gaat. Zitten we op de goede weg om de behandeldoelen te halen? Hoe ervaar je de werkrelatie? Indien nodig stellen we de behandeldoelen of de soort behandeling bij. Tijdens de evaluatie kan blijken dat er andere hulpverlening nodig is dan wij kunnen bieden. Indien nodig verwijzen we door naar passende zorg. Het kan ook zijn dat de behandeling binnen onze praktijk niet passend is en er zwaardere, of intensievere, zorg nodig is. We maken tijdens de evaluatie gebruik van (korte) vragenlijsten. Deze gaan over je klachten en over je ervaringen/tevredenheid. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met je gegevens, hierover lees je meer bij Privacy.
Afronding en nazorg
De behandeling duurt zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig is. Bij de start van het traject wordt besproken hoe lang de behandeling ongeveer zal duren. Indien nodig stellen we dat tijdens evaluatiemomenten bij. Door goed te evalueren weten we wanneer je genoeg bent geholpen om weer zelf verder te kunnen. Of wanneer zwaardere zorg nodig is.
In het laatste gesprek bekijken we wat je zelf kan doen als het in de toekomst wat minder gaat. Die informatie krijg je mee in een terugvalpreventieplan. Ook houd je toegang tot de eHealth-modules.
Samenwerken
Wij werken in de regio samen met huisartsen, praktijkondersteuners voor de GGZ (POH-GGZ), schoolmaatschappelijk werk en wijkteams van de gemeente Schagen, Den Helder en Hollands Kroon. Voor medicamenteuze behandeling werken wij samen met een tweetal kinder- en jeugdpsychiaters die vaak snel kunnen reageren bij een doorverwijzing vanuit onze praktijk. Daarnaast werken we nauw samen met GGZ NHN (Jeugd&Gezin) en met Parlan, een grote organisatie voor Jeugdhulpverlening.
Kwaliteit
Keurmerk Kortdurend GGZ
Psychologenpraktijk Noordkop draagt het aspirant Keurmerk Kortdurende GGZ. Dit is een eenduidig kenmerk voor kwaliteit van kortdurende GGZ. We laten daarmee zien dat we de lat hoger leggen dan wettelijk vereist wordt, onder meer als het gaat om cliëntgerichtheid, transparantie, implementatie van innovaties, continu verbeteren en de inzet voor de ontwikkeling van deze zorgvorm landelijk.
Jaarlijks laten we zien dat en hoe we invulling geven aan de normen van het Keurmerk. Dit gebruiken we ook voor onszelf als moment om onze dienstverlening te evalueren. We nemen actief deel aan bijeenkomsten rondom het Keurmerk.
Kwaliteitsstatuut
Vanaf 1 januari 2017 is iedere GGZ-aanbieder wettelijk verplicht om over een kwaliteitsstatuut te beschikken. Hiermee laten we zien hoe we invulling geven aan de wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld rondom samenwerking, informatieverstrekking en bereikbaarheid. Hier vind je per behandelaar het individuele ingevulde en goedgekeurde kwaliteitsstatuut (link naar pagina medewerkers).
Kwaliteitsbeleid en visitatie LVVP
Wij zijn aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten, de LVVP. Een belangrijke doelstelling van de LVVP is de kwaliteitsbevordering van de beroepsuitoefening van vrijgevestigde gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch psychologen. U kunt hier de kwaliteitsbrochure van de LVVP downloaden: Kwaliteitsbrochure LVVP
Marieke Boon is in 2024 gevisiteerd op basis van de LVVP-kwaliteitscriteria. Het visitatiecertificaat is geldig voor 5 jaar.
Registraties, bijscholing en intervisie
De medewerkers van de Psychologenpraktijk Noordkop zijn specialisten, allen BIG-geregistreerd, en werken professioneel conform de laatste wetenschappelijke inzichten; evidence based en volgens de richtlijnen van de beroepsgroep. Wij houden onze kennis voortdurend op peil door bij- en nascholing. Waar nodig wordt de deskundigheid van derden ingeroepen. Alle psychologen nemen tevens deel aan intervisiebijeenkomsten.
Meten is weten: behandeleffect
GGZ-aanbieders zijn wettelijk verplicht om hun cliënten vragenlijsten in te laten vullen. Dit heet routine outcome measurement (ROM). We zullen je om die reden aan het begin en aan het eind van de behandeling vragen om digitaal zo’n vragenlijst in te vullen. Soms zal ook gevraagd worden om tussentijds een vragenlijst in te vullen. Bij kinderen/jongeren vragen we ook aan ouders om een vragenlijst in te vullen. Met deze gegevens kunnen we het verloop van de behandeling nauwkeurig volgen. Bij kinderen en jongeren t/m 17 jaar gebruiken we de SDQ vragenlijst. Bij volwassenen gebruiken we de SQ-48.
Jouw ervaringen
We hechten veel waarde aan jouw (behandel)ervaring! Hoe we die vragen, meten en gebruiken? En wat cliënten van ons vinden? Dat lees je bij cliëntervaringen.
Cliëntervaringen
We hechten er veel waarde aan hoe jij onze zorgt ervaart. We verbeteren de zorg continu om beter aan te laten sluiten bij jouw wensen. Vertel ons wat je vindt!
Heb je op- of aanmerkingen over de behandeling of de behandelaar? Schroom niet om deze tijdens de behandeling te delen. Tijdens evaluatiemomenten zullen we hier ook gericht naar vragen. Als we weten wat je juist wel of niet prettig vindt, kunnen we de behandeling hier beter bij laten aansluiten. Natuurlijk is het fijn als mensen positief zijn, maar kritische feedback is ook welkom.
CQ-index
Bij het einde van elke behandeling meten we met een vragenlijst hoe je de behandeling hebt ervaren. Deze vragenlijst heet de CQ-index.
Resultaten - Cliëntervaringen 2024
We zijn eind 2024 gestart met het verzamelen van resultaten op de CQ-index.
Onze score (0-10): Er is nog onvoldoende data om een rapportcijfer te kunnen tonen
We hebben tijdens evaluaties teruggekregen dat de manier van contact met onze praktijk verbeterd kan worden. Om die reden zullen we het komende jaar werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid via de mail. Via die weg kunnen ook terugbelverzoeken ingediend worden.
Privacy
Geheimhouding van je gegevens
Alles wat je aan de GZ-psycholoog/klinisch psycholoog vertelt is vertrouwelijk. Hij of zij mag daarover geen mededelingen doen aan anderen zonder schriftelijke toestemming. De behandelaar hoeft niet aan je te vragen of hij of zij over jouw behandeling van gedachten mag wisselen met vakgenoten. Als de GZ-psycholoog/klinisch psycholoog in een instelling werkt, is dat gebruikelijk. Een GZ-psycholoog/klinisch psycholoog moet regelmatig verslag uitbrengen van de voortgang van je behandeling aan een team van collega-hulpverleners. Via dit overleg kan hij zijn mening toetsen en advies van anderen ontvangen. Deze hulpverleners zijn allen gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Als je toch niet wilt dat jouw behandelaar iets met collega's bespreekt, kan je dat zeggen.
Informatie-uitwisseling met de huisarts
Wij delen alleen informatie met je huisarts of POH-GGZ als je daar toestemming voor geeft. De informatie die we uitwisselen gaat dan bijvoorbeeld over de doorverwijzing of het behandelplan.
Informatie verstrekken aan anderen
Het kan zijn dat anderen informatie over je opvragen, bijvoorbeeld een bedrijfsarts of verzekeringsarts. Je mag dat altijd weigeren. De behandelaar mag alleen gegevens verstrekken aan anderen als je daarvoor gericht toestemming geeft, bij voorkeur schriftelijk. Dat wil zeggen: je weet welke informatie precies gegeven zal worden en je gaat daarmee akkoord.
Jouw dossier
Jouw GZ-psycholoog/klinisch psycholoog is verplicht een dossier bij te houden over het verloop van de therapie/onderzoek. Een goede verslaglegging is onderdeel van een professionele werkwijze. Je mag het dossier inzien en eventueel kopieën maken. Ook mag je een eigen verklaring aan uw dossier toevoegen. Tenslotte heb je het recht het dossier of delen daarvan te laten vernietigen. De GZ-psycholoog/ klinisch psycholoog is verplicht het dossier zorgvuldig te bewaren, tot 20 jaar nadat de therapie is afgesloten. De GZ-psycholoog/klinisch psycholoog of instelling moet het dossier dan vernietigen, tenzij je vóór het verstrijken van de bewaartermijn schriftelijk kenbaar hebt gemaakt dat je bezwaar hebt tegen vernietiging.
Rechten van jongere cliënten
Als een kind of jongere in behandeling/onderzoek gaat, gebeurt dat meestal in overleg met de ouders of verzorgers. Als een kind jonger is dan 12 jaar, worden de ouders vaak nauw bij de behandeling betrokken. Bij een kind van die leeftijd zijn de ouders bevoegd om beslissingen te nemen met betrekking tot de behandeling. Als de leeftijd van het kind tussen de 12 en de 16 jaar ligt, weegt de mening van ouders en kind even zwaar. Vanaf 16 jaar neemt een cliënt zelf beslissingen. De ouders worden bij de behandeling betrokken als de jongere daarmee akkoord gaat.
Informatie-uitwisseling met zorgverzekeraars
We zijn wettelijk verplicht om een aantal van gegevens vast te leggen die ook op de rekening voor de zorgverzekeraar komen te staan. Het gaat hierbij om de naam, het adres, de woonplaats, het BSN en de gestelde classificatie. Als je hier bezwaar tegen hebt, kan je een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee je aangeeft dat de classificatie niet mag worden doorgegeven aan de zorgverzekeraar. Op facturen vermelden we de classificatie in dat geval niet.
Vragenlijsten (ROM)
GGZ-aanbieders zijn wettelijk verplicht om hun cliënten vragenlijsten in te laten vullen. Dit heet routine outcome measurement (ROM). We zullen je om die reden aan het begin en aan het eind van de behandeling vragen om digitaal zo’n vragenlijst in te vullen. Soms zal ook gevraagd worden om tussentijds een vragenlijst in te vullen. Bij kinderen/jongeren vragen we ook aan ouders om een vragenlijst in te vullen. Deze informatie komt in het dossier te staan. Met deze gegevens kunnen we het verloop van de behandeling nauwkeurig volgen.
Veilige communicatie
We hechten belang aan veilige communicatie. We raden je daarom aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar ons te e-mailen of whatsappen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd. We gebruiken hiervoor een beveiligd e-mailprogramma: Zivver. U krijgt hierover meer informatie tijdens de behandeling.